Alpingruppen

Alpingruppen Costa del Sol står for hyggelige søndagsturer i skog og mark fra starten av oktober til rundt påske, med et lite opphold rundt jul.

Vi møtes hver søndag kl 1100 ved portalene på Feriaplassen i Fuengirola, etpar hundre meter fra Norsk Forenings lokaler.

Alle kan bli med, det kreves ingen påmelding. Som regel kjører vi i egne biler, og de som ikke selv har bil, sitter selvfølgelig på med dem som har.

Vi kjører gjerne en halvtimes tid til et passende sted i lokalområdet, f.eks. Mijasfjellene eller Entrerrios. Så vandrer vi en times tid, tar pause med medbragt kaffe e.l. og noe å bite i, hvoretter vi returnerer til bilene. Men turen er ikke slutt før vi samles på en passende kafe for en liten forfriskning, kanskje også en matbit. Det hele er riktig uformelt. – En gang iblant har vi også en noe lengre tur for å bli kjent med og vandre i andre områder.

Gruppen er selvstendig, men nært knyttet til Norsk Forening. Etter at det temaet som den siste tiden har ledet gruppen, av helsemessige grunner har måttet avvikle, er Olaf Jakhelln (tel +47 909 25 906) i praksis gruppens koordinator og kasserer i en overgangsfase. Gruppemedlemmer veksler på å lede søndagsturen.

Når man har vært med noen ganger, melder man seg gjerne inn i gruppen og betaler en årskontingent på 10 €. Gruppen har for øyeblikket (oktober 2019) 100 registrerte medlemmer.

Det hender vi steller istand en førjulsfest, og før påske en vårfest, subsidiert for medlemmer. Og en sjelden gang har vi en overnattingstur.

Denne høsten kom vi i gang søndag 6. oktober med båttur fra Fuengirola til Benalmadena, og så vandring langs Middelhavet, forbi Torremolinos (lunsj i en chiringuito ved stranden) og frem til jernbanestasjonen Plaza Mayor, hvorfra vi tok toget tilbake til Fuengirola.
Så arbeider vi oss forsiktig oppover: Søndag 13. oktober vandret vi oppover langs Rio Fuengirola til den store grillplassen Parque El Esparragal, og med lunsj på restauranten Det nittende hullet på vei tilbake til bilene.
– Og fjell og heier venter.

oj191015